Beste geïnteresseerde leden,

In 2023 zag zowel de Wet vifo als de Vereniging voor Investeringstoetsing het levenslicht. Wij hebben dit jaar veel geïnteresseerden mogen ontvangen tijdens onze pre-launch en officiële launch.

In 2024 hebben wij wederom interessante bijeenkomsten in de planning. Hieronder treft u een overzicht:

Datum (tijd: 16:30-18:30)Onderwerp
27 februari 2024Economische veiligheid in de EU
25 juni 2024Semiconductors & Zeer sensitieve technologie
8 oktober 2024BTI Best Practices
VVI Jaaragenda

Economische veiligheid in de EU
Gerenommeerde sprekers geven hun kijk geven op de veranderende geopolitieke omstandigheden en de risico’s die daarmee gepaard gaan. Veel Europese landen hebben sinds de inwerkingtreding van de EU FDI Verordening investeringstoetsing ingevoerd of aangescherpt om de economische veiligheid te kunnen borgen. Deze regimes zijn echter verschillend vormgegeven en binnen de EU niet geharmoniseerd. De bijeenkomst staat in het licht van economische veiligheid voor de individuele lidstaten en de EU als geheel

Semiconductors & Zeer sensitieve technologie
Halfgeleiders en nationale veiligheid zijn nauw verweven. Halfgeleiders zijn niet weg te denken uit de hedendaagse wereld en essentieel in legio toepassingen; niet alleen civiel maar ook als onderdeel van defensie. Investeringen in de halfgeleiderindustrie zijn in veel landen dan ook onderhevig aan investeringstoetsing. Een aantal belangrijke halfgeleiderbedrijven zijn in Nederland gevestigd en er is daarom internationaal bijzondere aandacht voor de rol van Nederland op dit gebied. Ingewijden uit de industrie en van Defensie zullen hun zienswijze hierop geven.

BTI Best Practices
Bureau Toetsing Investeringen (BTI) zal haar ervaringen en best practices met u delen. Diverse kernbegrippen in de wet Vifo en toepassing in de praktijk komen aan bod. Tevens is er uitgebreid gelegenheid voor vragen en discussie.

Handleidingen
Ten slotte wijzen wij u graag op de verschillende handleidingen die BTI heeft opgesteld. In drie afzonderlijke handleidingen worden op een praktische manier de volgende onderwerpen besproken: (i) interne herstructureringen, (ii) wat zijn vermogensbestanddelen en (iii) wanneer is een onderneming actief op het gebied van sensitieve technologie. Deze handleidingen worden in de loop der tijd aangevuld worden met nieuwe casus die BTI behandeld heeft. Deze handleidingen zijn via de deze link te downloaden.

Wij hopen u te mogen ontvangen op onze bijeenkomsten in 2024!

Geplaatst

in